Yang Bernama Myriam Francois Cerrah

Bismillahirahmanirahim

Myriam Francois Cerrah - nama ini asing bagi saya sebelum ini tapi setelah cuba untuk mengenali beliau melalui tulisan tulisannya di - myriamfrancoiscerrah.wordpress.com saya mula tertarik dengan sosok ini.. kata kata beliau iaitu "menjadi Muslim, tidak bererti kita kehilangan semua jati diri kita sendiri. Islam adalah validasi yang baik dalam diri kita dan sarana untuk memperbaiki yang buruk." juga menurutnya adalah tugas setiap Muslim untuk membuat Islam tampil tidak sebagai agama yang asing. kata kata ini lahir dari seorang saudara baru.. kita bagaimana?



Bagi Myriam Francois Cerrah, Al Quran adalah puncak perenungan filosofisnya. Al Quran pula yang kemudian membawanya kepada Islam. Mahasiswa pasca sarjana Oxford University bidang Politik Timur Tengah ini memeluk Islam pada tahun 2003 ketika berusia 21.

Myriam Francois Cerrah awalnya membuka Al Quran dengan perasaan marah. Myriam berdiskusi soal ketuhanan dengan teman kuliahnya..temannya menggunakan dalil ketuhanan sesuai apa yang disebutkan dalam konsep Islam.

"Saya mempelajari Al Quran hanya untuk membuktikan pendapat teman saya yang seorang Muslim itu salah," tapi ternyata hidayah itu milik sesiapa jua yang dikehendaki Nya.. Lantas Myriam melafazkan kalimah syahadah dan menjadi muslimah.

Ini adalah sebahagian kisah Myriam Francois Cerrah.. semoga keimanan beliau terus terpelihara dan juga kepada semua saudara baru kita diluar sana..ameen.

No comments:

Post a Comment