12 Wajah Di Mahsyar

Bismillahirahmanirahim

Siti Aisyah r.a menjelaskan hadits yang didengarinya daripada baginda Rasul Salallahu 'Alayhi Wasallam...

“ Umat manusia ini pada hari kiamat dikumpulkan pada suatu padang gondol (tidak berpohon,tidak berumput dan tidak berair),padang pasir putih seperti roti. Di sini mereka dikumpulkan dengan keadaan bertelanjang bulat. Masing-masing melihat aurat mereka. Dalam riwayat lain, dikatakan masing-masing mereka itu saling melihat.”  Direkodkan oleh Imam Bukhari

                                                                                                                                                                                                       
Muaz bin Jabal r.a menghadap Rasulullah Salallahu 'Alayhi Wasallam dan bertanya, "Ya Rasulullah tolong huraikan kepada ku mengenai firman Allah SWT: "Pada saat sangkakala ditiup, maka kamu sekalian datang berbari baris." surah An Naba ayat ke 18.
Mendengar pertanyaan itu, baginda Rasul Salallahu 'Alayhi Wasallam menangis hingga basah pakaiannya. lalu baginda menjawab: " Wahai Muaz, engkau telah bertanyakan kepada ku perkara umatku yang digiring, dikumpulkan berbaris baris membawa amalan mereka sendiri."

Maka dinyatakan oleh Rasulullah Salallahu 'Alayhi Wasallam 12 barisan berkenaan iaitu;

Diiringi dari kubur dengan tidak bertangan dan berkaki
Keadaan mereka ini dijelaskan melalui satu seruan dari sisi Allah SWT  " mereka itu adalah orang orang yang yang ketika hidupnya menyakiti hati jiran, maka ini balasannya, dan tempat kembali mereka adalah neraka."

Diiringi dari kubur dalam keadaan berbentuk babi hutan
Datanglah suara dari sisi Allah SWT yang berfirman; " mereka itu adalah orang yang ketiga hidupnya meringankan solat, maka inilah balasannya, dan tempat kembalinya adalah nereka.

Mereka datang dalam bentuk keldai, sedangkan perut mereka penuh dengna ular dan kala jengking. Allah SWT menjelaskan, "mereka ini adalah orang yang enggan membayar zakat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka dalah neraka."

Diiringi dari kubur dengan keadaan darah seperti air pancutan keluar dari mulut mereka
Allah SWT menegaskan; " mereka ini adalah orang yang berdusta didalam jual beli, maka inilah balasannya dan tempat mereka adalah neraka."

Diiringi dari kubur dengan bau busuk daripada bangkai
Ketika itu Allah SWT menurunkan angin sehingga bau busuk itu mengganggu ketenteraman di padang mahsyar. Allah SWT menegaskan; " mereka ini adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka takut diketahui manusia, tetapi tidak pula rasa takut kepada Allah SWT, maka tempat mereka adalah neraka."

Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala mereka terputus daripada badan
Allah SWT berfirman; " mereka adalah orang yang menjadi saksi palsu, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.."

Diiringi dari kubur tanpa mempunyai lidah dan dari mulut mereka mengalir keluar nanah dan darah
Allah SWT menegaskan; " mereka itu adalah orang yang enggan memberi kesaksian diatas kebenaran, dan tempat kembali mereka adalah neraka."

Diiringi dari kubur dengan keadaan terbalik dengan kepala ke bawah dan kaki ke atas 
Allah SWT berfirman; "mereka adalah orang yang berzina, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka."

Diiringi dari kubur dengan berwajah hitam gelap dan bermata biru
Sementara dalam diri mereka penuh dengan api yang bernyala. Allah SWT menyatakan; " mereka itu adalah orang yang makan harta anak yatim dengan cara haram, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka adalah neraka.."

Diiringi dari kubur dalam keadaan tuuh mereka penuh dengan sopak dan kusta
Allah SWT berfirma; " mereka adalah orang yang derhaka kepada kedua ibu bapanya maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka."

Diiringi dari kubur dengan berkeadaan buta
Gigi memanjang seperti tanduk lembu jantan, bibir melebar sampai ke dada dan lidah terjulur memanjang sampai ke perut, dan keluar berbagai bagai kotoran. Allah SWT menegaskan; " mereka adalah orang yang minum arak, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka."

Diiringi dari kubur dengan wajah bersinar sinar laksana bulan purnama
Mereka melalui titian sirat seperti kilat. maka, datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih menegaskan; " mereka adalah orang yang beramal soleh dan banyak melakukan kebaikan. mereka menjauhi perbuatan derhaka, mereka memelihara solat lima waktu, ketika meninggal dunia mereka sempat bertaubat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah syurga, mendapat keampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah yang Maha Pengasih.."

No comments:

Post a Comment