Hebatnya ISTIGHFAR

Bismillahirahmanirahim

Astaghfirullahal ‘Azhim allazilaa illa hailla huwal hayyul qayyum wa 'atuubu illaih..istighfar pendeknya hanya Astaghfirullahal ‘Azhim... Subhanallah..hati akan tenang bila mengalunkan istighfar dengan sepenuh hati..dan sebagai umat islam yang tidak lekang dari berbuat kesilapan samada sengaja atau tidak wajib untuk kita memohon ampun kepada sang Khaliq..beristighfarlah setiap hari. kerana Rasulullah Salallahu 'Alayhi Wasallam telah bersabda, yang mana mafhumnya


“Sesungguhnya Allah menurunkan kepadaku dua keselamatan bagi umatku. Allah sekali-kali tidak akan mengazab mereka, sedang kamu berada di antara mereka dan Allah tidak akan mengazab mereka sedang (mereka) beristighfar (minta ampun), bila aku (Nabi Saw) pergi (tiada) maka aku tinggalkan bagimu istighfar sampai hari kiamat.” 
Hadith diriwayatkan oleh Tirmidzi


Beristighfar itu mampu membersihkan hati juga sebagai solusi ketika masalah menimpa kita. Menurut Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah, jika mendapat masalah yang cukup berat, solusinya adalah dengan memperbanyak istighfar.  "Jika masalah yang saya hadapi mengalami kebuntuan, saya beristighfar kepada Allah SWT sebanyak seribu kali. Dan Allah SWT memberikan saya jalan keluarnya."  Itulah pengakuan dari seorang ulama besar yang menjadi guru dari Ibnu Qayyim al-Jauziyah.


“Barangsiapa yang selalu beristighfar maka Allah akan memberinya kelapangan dalam setiap kesempitannya, dan Allah akan membukakan jalan dari kesusahannya serta Allah akan memberinya rezeki dari yang tidak di sangka sangka." 
Hadits diriwayatkan oleh Abu Daud & Ibnu Majah


Hebatnya Istighfar..jom kita dekatkan diri kepada Allah SWT..kita istighfar lagi sekali..Astaghfirullahal ‘Azhim allazilaa illa hailla huwal hayyul qayyum wa 'atuubu illaih.


Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Abu Dawud, ketika Rasulullah Salallahu 'Alayhi Wasallam sedang berkumpul dengan sejumlah sahabatnya di masjid.. masuklah empat orang lelaki. Masing masing datang dengan masalah yang ingin disampaikan kepada Rasulullah Salallahu 'Alayhi Wasallam. Lelaki pertama mengeluh kerana di daerahnya sudah lama tidak turun hujan. Rasulullah Salallahu 'Alayhi Wasallam menasihatinya, "Beristighfarlah!" ...Lelaki kedua mengeluh karena sudah lama berumahtangga tetapi belum juga dikurniakan zuriat.. Rasulullah Salallahu 'Alayhi Wasallam menasihatinya, "Beristighfarlah" ...Lelaki ketiga mengeluhkan kesulitan ekonominya. Rasulullah Salallahu 'Alayhi Wasallam kemudian menasihatinya, "Beristighfarlah!" ...dan lelaki keempat mengeluhkan tanah pertaniannya yang sudah tidak subur lagi. Rasulullah Salallahu 'Alayhi Wasallam menasihatinya, "Beristighfarlah!" 
Abu Hurairah yang saat itu ada bersama mereka kehairanan, kemudian beliau bertanya, "Ya Rasulullah, mengapa kesulitannya banyak, tetapi penawarnya satu?" Beliau kemudian menjawab, "Rujuklah firman Allah SWT dalam surah Nuh ayat ke 10 hingga 12 mafhumnya 


"Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun. Nescaya Dia akan mengirimkan Hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyakkan harta dan anak anakmu, juga mengadakan untukmu kebun kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai sungai.” 


Dan dalam banyak banyak cara kita beristighfar..ada satu istighfar yang diangkat sebagai penghulu istighfar. ianya terdapat dalam Al ma'thurat yang tiap tiap hari kita zikirkan diwaktu pagi dan petang.




Semoga kita semua tergolong dalam hambaNya yang selalu bertaubat..Allahuma ameen.



No comments:

Post a Comment