Sindrom Muda Sentiasa

Bismillahirahmanirahim

Syukur kehadrat Illahi kerana nikmat dan kurnia kehidupan serta akal yang baik mampu mencorakkan hidup ini untuk lebih bermakna sebagai khalifah dimuka bumi ini..dan akan bertambah indah jika dibaluti pula dengan iman dan takwa, ..Masya'Allah sangat beruntung kita sebagai manusia ya..

Teringat pula dengan isi sebuah buku (tajuknya sudah lupa (-_-" ) yang mengatakan seseorang manusia itu akan lebih buruk daripada haiwan sekiranya nafsu dijadikan sebagai tuhan..kerana fitrah haiwan itu tidak berakal melainkan punya nafsu semata..dan seseorang manusia itu akan lebih baik daripada malaikat sekiranya dia bisa menundukkan hawa nafsunya serta bisa melaksanakan tugas sebagai khalifah dengan sempurna..kerana kita dikurniakan akal dan nafsu. manakala malaikat mempunyai akal dan tidak mempunyai nafsu. Betapa beruntungnya kita jika bijak mengawal nafsu dan bukan nafsu mengawal kita.

Allah Ta'ala telah berfirman dalam surah Yusuf ayat yang ke 53, mafhumnya

"Sesungguhnya nafsu itu sentiasa mengajak kepada kejahatan."

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~**************~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sebenarnya entri kali ini saya nak berkongsi tentang pe'el kucing saya..rasanya menarik untuk dikongsi bersama ^_^ ...kucing dirumah ada tiga ekor sebenarnya daripada tujuh ekor (yang lainnya mati dee) ..yang tua namaya montel usia kira kira 12 tahun (darjah enam). yang muda namanya tatam usia dalam 2 tahun setengah dan yang ketiga namanya tolok usia baru 3 bulan setengah.

Yang nak dijadikan cerita adalah kucing yang bernama si tatam ne..menghidap penyakit sindrom 'muda sentiasa' dia..kenapa saya kata begitu, sebabnya si tatam ne tak boleh nengok dan duk serumah dengan anak kucing..bayangkan lah anak dia sendiri pun dibunuhnya..hais (-_-" naik pening kepala saya. dan sekarang pula sasaran utama setiap hari si anak kucing yang bernama tolok..alahai tak boleh duk dekat langsung!

inilah tolok..kucing yang saya kutip hujung febuari lalu ^_~

Lagi satu si tatam ne walaupun sudah beranak beberapa kali (anak semua mati dibunuhnya) tapi masih lagi menyusu dengan mak angkatnya si montel..sindrom tak sindrom..hais "

Pssstt..saya pernah bercadang untuk membela kucing kucing terbiar dan yang dibuang dijalanan tapi memandangkan belum ada rumah sendiri (numpang umah mak ayah) hasrat tersebut terpaksa di tangguh dulu. \(^__^)/



Sekian dulu cerita kucing untuk kali ini..Salam Hari Jumaat buat semua.

Mode:: teringatkan pak kadut T_T

No comments:

Post a Comment