PEMUDA PENGHUNI LANGIT

Bismillahirahmanirahim

Kisah ketaatan dan cinta seorang pemuda bernama Uwais Al-Qarni. moga mendapat ibrah dari kisah ini..^_^

Uwais Al-Qarni terkenal sebagai seorang anak yang taat kepada ibunya, kuat beribadah dan juga seringkali melakukan puasa. Bila malam tiba, dia selalu berdoa, memohon petunjuk kepada Allah SWT. Satu keindahan akhlak Uwais Al Qarni adalah rindu dan cintanya pada Rasullulah. Alangkah sedihnya hati Uwais Al-Qarni apabila melihat tetangganya yang baru pulang berziarah dari Madinah. Mereka telah bertemu dengan Nabi Muhammad Salallahu 'Alayhi Wasallam, sedang Uwais hanya mendengar kisah nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam dihujung lidah mereka yang ke sana.

Pilunya hati, memendam rindu dendam yang membara. "Wahai Rasulullah aku amat cinta pada mu namun oleh kerana tanggungjawab ku terhadap ibu, aku pendamkan dahulu hasrat hati ini." Keluh hatinya sayu. Ketika sampai perkhabaran berita tentang Perang Uhud yang menyebabkan Nabi Muhammad Salallahu 'Alayhi Wasallam mendapat cedera dan giginya patah karena dilempari batu oleh musuh-musuhnya, pandangan Uwais Al-Qarni terlempar jauh.. Nun, di medan Uhud. Matanya bergenang..dia seolah olah mahu berlari mengubat luka dan duka Rasulullah. Tapi apakan daya dia berdiri pasrah dihujung kampungnya yang gersang dan tandus itu di tanah Yaman yang kejauhan. Tanpa disedari Uwais Al-Qarni bergerak pergi jauh dari orang yang bercerita, disuatu sudut dia duduk sendiri mengambil batu dan mengetok giginya hingga patah. Ketika kesakitan itu terbit dia menahannya getus hatinya beginilah kesakitan nabi, "wahai Rasulullah maafkan aku kerana tidak bersamamu." Airmatanya bercucuran membasahi tanah kering.

Hari demi hari berlalu, dan kerinduan Uwais Al-Qarni untuk menemui Nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam semakin dalam. Hatinya selalu bertanya-tanya, bikakah mungkin dia dapat bertemu Rasulullah dan memandang wajah beliau dari dekat? Menjamah wajah baginda dengan kesayuan, wajah redup dan bercahaya itu. Ia rindu dan rindu itu tidak tertahan lagi. Jika dapat dia mendengar suara Nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam tentu terubat keresahan ini..inilah kerinduan kerana iman.

Kasih dan Cinta pada si Ibu…
Tapi bukankah ia mempunyai seorang ibu yang telah tua dan buta, lagi pula lumpuh? Bagaimana mungkin ia tegar meninggalkannya dalam keadaan yang demikian? Hatinya selalu gelisah. Ketika memandang wajah ibu segera menghampiri, mententeramkan dia. Sambil memicit kaki dan betis ibunya, "ibu saya ada disisi ibu." Katanya dengan nada yang syahdu. Sungguhpun demikian siang dan malam fikirannya diliputi perasaan rindu untuk menatap wajah nabi Muhammad Salallahu 'Alayhi Wasallam. Entah mengapa dia tidak dapat menahan semuanya.



Akhirnya, kerinduan kepada Nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam yang selama ini dipendamnya tak dapat ditahannya lagi. Pada suatu hari ia datang mendekati ibunya, meluahkan hasratnya dengan berat hati, dengan penuh adab dan sopan dia memohon keizinan kepada ibunya agar ia diperkenankan pergi menemui Rasulullah di Madinah. "Jika ibu berkata tidak maka cukuplah selawat ku untuk nabi yang tercinta" getus hatinya. Ibu Uwais Al-Qarni walaupun telah uzur, dapat membaca isi hati anaknya itu. Dia merasa terharu  ketika mendengar permohonan anaknya. Ia memaklumi perasaan Uwais Al-Qarni seraya berkata, “pergilah wahai Uwais, anakku! Temuilah Nabi di rumahnya. Dan bila telah berjumpa dengan Nabi, segeralah engkau kembali pulang.”

Betapa gembiranya hari Uwais Al-Qarni mendengar ucapan ibunya itu. Bagai sibuta yang dapat melihat cahaya. Malam itu Uwais tidak dapat tidur, sungguhpun dirinya masih berada di bumi Yaman jiwanya sudah sampai di bumi Madinah.


Keesokann harinya segera berkemas diri. Menyediakan kelengkapan diri. Seperti mahu bertemu kekasih hatinya berbunga-bunga. Namun, ia tak lupa menyiapkan keperluan ibunya yang akan ditinggalkannya, serta berpesan kepada tetangganya agar dapat menemani ibunya selama ia pergi. Sesudah mencium tangan dan dahi ibunya, Uwais Al-Qarni berangkat pergi menuju Madinah.Setelah menempuh perjalanan yang jauh, merentas tanah Yaman yang gersang dan tandus akhirnya Uwais Al-Qarni sampai juga dikota madinah. Kakinya semakin cepat melangkah tidak sabar menuju rumah nabi. Segera ia mencari rumah nabi Muhammad Salallahu 'Alayhi Wasallam.

Walaupun kepenatan dia tidak segera berhenti rehat setelah ditunjukkan rumah Nabi, diketuknya pintu rumah itu sambil mengucapkan salam, keluarlah seseorang seraya membalas salamnya. Segera saja Uwais Al-Qarni menanyakan Rasulullah yang ingin dijumpainya. Namun ternyata baginda tidak berada berada dirumahnya, beliau sedang berada di medan pertempuran. Uwais Al-Qarni hanya dapat bertemu dengan Siti Aisyah ra, isteri Nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam. Uwais tertunduk sedih dan pilu. Ketika sudah berada dihadapan pintu  insan yang dirindu dia hanya mendengar berita dan kisah nabi dari mulut isteri baginda.

Airmatanya bergenang lagi. Betapa kecewanya hati Uwais Al Qarni. Dia bergerak ke masjid nabi, duduk disitu melayan perasaan yang gulana. Memerhati rumah nabi seperti melihat susuk tubuh baginda. Airmatanya jatuh bercucuran, lidahnya terus berselawat ke atas baginda. Dari jauh ia datang untuk berjumpa langsung dengan Nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam, tetapi nasib tidak menyebelahi.

Ingat Pada pesan Ibu …
Dalam hati Uwais Al-Qarni bergolak perasaan ingin menunggu kedatangan Nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam dari medan perang. Ada ketika dia kembali berdiri di depan pintu rumah nabi, dan ada ketika dia berjalan lalu dibelakang rumah nabi, memikirkan apakah mungkin dia dapat menunggu nabi. Tapi bilakah Nabi akan pulang? Sedangkan masih terngiang di telinganya pesan ibunya yang sudah tua dan sakit sakitan itu, agar segera pulang ke Yaman. Ketika pesan ibu dingatnya, dia tidak berupaya karena ketaatannya kepada ibunya, pesan ibunya mengalahkan suara hati dan kemahuannya untuk menunggu dan berjumpa dengan Nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam.

Dia menoleh kembali melemparkan pandangan dengan penuh kesayuan ke arah rumah nabi. Pandangan terakhir, mengucapkan selamat tinggal serta menitipkan salamnya untuk Nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam.  kemudian Uwais melangkah pergi dengan berat hati. Demikianlah kisah indah seorang insan yang tidak dikenal orang Madinah tidak dipeduli orang sekeliling. Namun hatinya penuh dengan bunga keharuman, cinta kasih tulus untuk nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam dan taat setia pada si ibu. Tidak mungkin semuanya terpisah ia sudah sebati dalam dirinya.

Apakah mungkin kita mampu setaat Uwais Al Qarni atau bisa melabuhkan cinta rindu nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam seumpama Uwais Al Qarni. Mampu merentas gurun padang pasir yang panas dan tandus, hanya mahu meraih cinta dan rindu pada baginda Rasul dan kembali tanpa keberhasilan hanya kerana ketaatan pada pesan si ibu yang tua.Bagaimana kita yang sering berada diantara dua persimpangan antara patuh taat dengan ibu atau memenuhi hasrat dan kemahuan diri.

Kenanglah kisah Uwais Al Qarni pemuda tulus ini. Yang hatinya bersih dengan cinta nabi dan setia pada si ibu tua. Dan dengarkan apa kata Rasulullah Salallahu 'Alayhi Wasallam tentang Uwais Al Qarni..

Peperangan telah selesai dan Nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam pulang menuju Madinah. Sesampainya di rumah, Nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam menanyakan kepada Siti Aisyah ra tentang orang yang mencarinya.
Nabi mengatakan bahwa Uwais Al-Qarni anak yang taat kepada ibunya, adalah penghuni langit. Mendengar perkataan Nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam, Siti Aisyah ra dan para sahabat tertegun. Menurut keterangan
Siti Aisyah ra, memang benar ada yang mencari Nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam dan segera pulang kembali ke Yaman, kerana ibunya sudah tua dan sakit-sakitan sehingga ia tidak dapat meninggalkan ibunya terlalu lama. Nabi Muhammad Salallahu 'Alayhi Wasallam melanjutkan keterangannya tentang Uwais Al-Qarni kepada para sahabatnya..“Kalau kalian ingin berjumpa dengan dia, perhatikanlah ia mempunyai tanda putih ditengah telapak tangannya.” Sesudah itu Nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam memandang kepada Ali ra dan Umar ra seraya berkata, “suatu ketika apabila kalian bertemu dengan dia, mintalah doa dan istighfarnya, dia adalah penghuni langit, bukan orang bumi.”

Subhanallah..Alhamdulillah..allahuakbar..!!

No comments:

Post a Comment