Dosa!!

BismillahirRahmanirRahim

Selawat dan salam kepada junjungan nabi Muhammad Sallallaahu 'Alayhi Wasallam serta keluarga Baginda, juga para sahabat, tabii' dan tabii'in. Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah...segala puji hanya untuk Mu yang mengatur dan mentadbir alam raya ini.

Hakikat kehidupan sebagai hambaNya yang khilaf tentu tidak ada seorang pun dari kita yang terlepas dari melakukan dosa, baik secara sedar mahupun tidak kerana kita tidak maksum sebagaimana baginda Rasulullah Sallallaahu 'Alayhi Wasallam. muhasabah diri setiap masa..andai kita terleka dan berdosa...ucaplah Astagfirullahaladzim...dan memaknakannya dengan kesungguhan hati ingin bertaubat. disusuli taubat nasuha sekiranya dosa yang dilakukan itu dosa besar.

Sedarkah kita, sekecil kecil dosa lama kelamaan akan menjadi dosa besar jika tidak segera dibetulkan dan  bertaubat. hati kita akan kotor dengan dosa yang tidak disucikan.. Jadi, berhati hati menjaga hati.. agar hati itu tidak mati! Rasulullah Sallallaahu 'Alayhi Wasallam sangat arif tentang hakikat ini. Justeru, apabila baginda Rasulullah Sallallaahu 'Alayhi Wasallam ditanyakan.. apakah itu dosa?
Baginda menjawab: " Dosa adalah sesuatu yangmenyebabkan hati kamu resah dan kamu tidak suka orang lain melihat kamu melakukannya." Oleh itu, awaslah wahai diri. Dosa itu adalah racun.

Elakkan dari bercakap bohong. bohong itu dosa. berbohong tentang perkara kecil  akan membawa kepada pembohongan yang besar. kita akan terbelit dan akhirnya memakan diri sendiri. orang yang dibohongi sudah pasti hilang kepercayaan kepada si pembohong. maka, kehidupan orang yang selalu berbuat dosa seringa kali resah.. Mujur dosa itu tidak berbau.

Semoga saya dan kalian pembaca, akan diampunkan dosa dosa kita yang lalu dan yang akan datang.. Amiin.

Salam mujahadah ^_~

No comments:

Post a Comment