Zikrullah

BismillahirRahmanirRahim

Alhamdulillah...berkesempatan lagi menulis di sulap ini, salah satu jalan dakwah alternatif masa kini...ada yang menyebut berdakwah di alam maya ini sebagai 'highway'..hah, jika dahulu para da'i menggunakan jalan dakwah melalui ceramah/tazkirah di masjid masjid dan tempat tempat yang lain dan juga menggunakan medium tulisan buku buku dan kitab kitab kini...amat beruntung sekali kita ya..sudah boleh berdakwah melalui alam maya... alhamdulillah.

Pernah tak kita berada dalam situasi resah gelisa dalam kata lain tak tenteram lah...hmm, puas juga kita menemteramkan perasaan itu...tapi malang hati yang resah tak juga kunjung tenang. lalu kita pun mencari ketenangan dengan mendengar lagu dan juga bermain game...dulu masa di IPT begitu lah saya...haha, kan dah kantoi =_=" tapi pernahkah kita semasa hati tengah resah gelisa itu ingat kepada Allah pencipta kita?
Agak agak dalam sehari berapa kali ya kita berzikir?






Dan ingatlah ikhwan..mengingati Allah itulah zikir..hanya dengan mengingati Allah sahajalah hati kembali tenang..hati yang tenang mampu mengawal nafsu liar. jadi selalulah mengalunkan zikir zikir dilidah juga dihati.
Allah telah berfirman, dalam surah Ar Rad ayat ke 28 mafhumnya:

" ketahuilah dengan zikrullah itu,
akan tenang tenteramlah hati manusia.."   

Rasulullah Sallahu 'Alayhi Wasallam pernah mengajarkan puteri tercintanya Fatimah Az Zahrah zikir Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar untuk mengubat hati puterinya itu 'tika Fatimah mengadu kepada baginda Sallahu 'Alayhi Wasallam dek kerana keletihan seharian bekerja.

Jadi tanamkan di hati kita tiada hari jika tidak dengan zikir kita kepada Allah SWT. selamat beramal ^_~


Salam mujahadah

No comments:

Post a Comment