NIKAH CERAI

Bismillahirahmanirahim
Alhamdulillah masih berkesempatan menulis di ruangan maya ini, sulap persinggahan untuk melakar rasa mencambah ilmu serta memantapkan iman didada..inshaAllah. Selawat dan salam ku panjatkan buat nabi Muhammad Salallahu 'Alayhi Wasallam, para sahabat, tabi'ien dan umat islam yang tetap berada dijalan lurus yakni Jalan Allah Subhanahu Wa Ta'ala.


Kes perceraian di Malaysia kini menghampiri tahap meruncing bilamana dalam setiap 15 minit akan ada terjadi kes perceraian yang direkodkan oleh Jakim. Untuk menyokong kenyataan ini sedikit fakta bersumberkan dari blog Zaharuddin.net yang mana mengatakan 


Pendedahan oleh Timbalan Ketua Pengarah (Dasar) Jakim, Othman Mustapha berdasarkan kajian yang dibuat pada tahun 2008. tempoh selama sepuluh tahun perkahwinan amat kritikal sekali kerana potensi penceraian adalah besar.


Dalam kajian pada tahun 2007, Jakim mendapati 32.2 peratus perkahwinan untuk tempoh lima tahun pertama mengalami perceraian. Bagi tempoh enam hingga sepuluh tahun mendapati 27.7 perastus bercerai. Ini bererti tempoh sepuluh tahun pertama merupakan tahun yang paling kritikal kerana 59.9 peratus pasangan berakhir dengan perceraian.


Daripada sebanyak 135,136 perkahwinan didaftarkan pada 2009, manakala 27,116 kes perceraian pula direkodkan pada tahun berkenaan.

Masa bercinta segala-galanya indah belaka..bagai ini dunia aku yang punya. Tapi setelah berumahtangga berlaku konflik kecil sahaja wahh, lancar sekali lafaz talak keluar dari mulut sang suami. Tidak kurang juga si isteri memohon cerai melalui mahkamah kerana masalah masalah yang mungkin boleh diselesaikan dengan cara berhikmah..

Justeru umat islam disarankan jika ingin mendirikan rumahtangga kriteria pertama dalam menilai calon pasangan hidup itu adalah melalui agamanya..jika dia taat kepada agamanya dengan izin Allah dia bisa mengharungi luasnya samudera rumahtangga juga bijak menangani badai gelora yang melanda tanpa perceraian..

Artikel kali ini adalah untuk meluahkan rasa kecewa saya bilamana melihat senario perceraian..terutama sekali bila terjadi dikalangan sanak saudara sendiri.. (-_-"  Masa majlis perkahwinan bukan main lagi meriah, duit hantaran pun berbelas ribu..tapi malang tidak kekal lama..sigh "

Jika sesetengah sahabat sahabat saya yang fobia untuk berkahwin saya pula sedang menantikan saat saat perkahwinan itu..^_~ Bila masanya? hanya Allah sahaja yang mengetahui.


No comments:

Post a Comment