Tidak Pernah Jemu

Bismillah
Subhanallahil 'adzhim, Subhanallah wabihamdih.


Sedar tak sedar, rupanya sudah beribu-ribu kali kita solat. beribu-ribu kali juga kita renew syahadah kita. malah bertahun-tahun jugalah kita berpuasa (wajib + sunat) sepanjang hidup. bahkan yang terpilih sudah berkali-kali mengerjakan umrah atau haji. teringin sangat-sangat nak pergi umrah dan haji T_T

Seandainya kita fokus kepada solat setiap hari paling tidak kita akan rukuk 17 kali, 34 kali sujud, 5 kali takbiratulihram dan salam. kita juga membaca ummul kitab sebanyak 17 kali, takbir hampir 100 kali malah banyak lagi bacaan lain yang diulang-ulang dan tidak pernah berubah.

Persoalannya...?

Pernahkah kita jemu dengan semua itu? pernahkah jemu membaca surah dan ayat al-Quran yang sama? pernahkah jemu bertawaf dan menunaikan pelbagai rukun haji dan umrah yang lain? semestinya kita takkan pernah jemu.

Hakikat ibadah itu makanan ruh yang amat diperlukan dari semasa ke semasa. makin dikerjakan ibadah wajib, makin terasa manis dan lazatnya.


Ibadah tidak pernah menjemukan. tetapi jika ada hati-hati yang merasa jemu melakukan ibadah, itu tanda hati itu jauh daripda rahmat Allah Ta'ala. yang jemu hanyalah hati yang terlalu cintakan dunia.

<3 Perkongsian :: solusi 42 ::

::..Salam muhasabah, salam mujahadaH..::
03 Jamadilakhir 1433H
02:05 waktu Malaysia.

No comments:

Post a Comment