ALLAH Keutamaan Baginya...

Bismillah [Dengan nama Allah]
Sollu 'ala Rasoolillah 


kisah benar yang berlaku di Abha, Saudi Arabia, diceritakan oleh Syeikh abdul Muhsin Al Ahmad.

Disatu majlis pernikahan didaerah Abha, seorang pengantin muslimah diceritakan usai melaksanakan solat maghrib dia pun mula bersiap-siap berhias. dengan mengenakan busana pengantin dan make-up seperti kebiasaaan pengantin yang lain.. kedengaran azan isya' berkumandang dan pengantin muslimah itu sedar wudhuknya telah pun batal..lalu bagaimana hendak solat?

Dia berkata kepada ibunya: "ibu, saya hendak berwudhuk dan solat isya'."

"apa kamu sudah gila? para tamu telah menunggu untuk melihat mu, jika kamu berwudhuk sekarang make-up mu pasti akan hilang." kata si ibu.

"aku ibu mu dan ibu katakan tangguh dulu solat mu! jika kamu inggar kata-kata ibu, ibu kan memarahimu." tambah si ibu.

"Demi Allah, saya tidak akan pergi dari ruangan ini hingga saya solat. ibu yang saya cintai, 'Tidak ada kepatuhan kepada makhluk dalam kemaksiatan kepada Pencipta' "

"nanti apa kata tetamu kita jika kamu hadir dimajlis itu nanti tanpa make-up, pasti mereka akan memperkatakan penampilanmu itu nanti" si ibu cuba mengubah pendiriannya.

Pengantin muslimah itu senyum sambil berkata "Apakah ibu takut kerana saya tidak kelihatan cantik dimata makhluk? bagaimana dengan Pencipta ku yang saya takuti adalah disebabkan nanti kehilangan solat, saya tidak terlihat cantik diMata-Nya."

Pengantin muslimah itupun segera berwudhuk dan solat.. dan ketika dia bersujud, itulah sujud yang terakhir buatnya.

Pengantin muslimah itu meninggal dengan cara yang cukup indah, tunduk sujud dihadapan PenciptaNya.

Demikian secebis kisah muslimah yang menjadikan Allah dan ketaatan KepadaNya sebagai keutamaan dalam hidupnya.

::Sumber:muslimahzone.com ::
15 Jamadilawal 1433H
23:37 waktu Malaysia.

No comments:

Post a Comment