Tip Cepatkan Jodoh

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarokatuh


Salam bertemu lagi disini setelah hampir tujuh bulan menyepi --> laptop punya pasal lah ne..heheh. lagi pula kesihatan ana tidak mengizinkan untuk duduk berlama-lama-an di depan skrin komputer.. T_T

Baiklah, entri kali ini akan memperkata tentang tip-tip mempercepatkan jodoh. Kepada yang berkenaan sila ambil perhatian!! (termasuk ana ka? Heheh!) Duhai pembaca yang dikasihi sekalian, amatlah buruk jika hidup ini berkeseorangan..ada yang bantah? Tau..mesti ada. Ingatlah kita kepada kisah Nabi Zakaria yang berdu’a kepada Tuhannya “Ya Tuhanku, jangan lah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat), dan Engkaulah jua yang sebaik-baik mewarisi.” Surah Anbiyaa’ ayat ke 89.

Oleh itu, dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim petua di ‘list’ kan di bawah ini.. (◕‿◕✿

© Du’a selepas solat 5 waktu
Allah yang Maha Mendengar permohonan hamba-Nya memahami apa jua bahasa yang antunna guna. Dan berdu’a lah dari sekarang kerana kita tak tahu bila du’a kita diterima.

© Du’a di 1/3 malam [qiamullail]
Nabi kita yang tercinta Muhammad Salallahu Alaihi Wasallam pernah bersabda dalam satu hadis bahawa berdu’a pada waktu tengah malam yanag mana Allah SWT memustajabkan du’a sama ada hajat dunia mahupun akhirat. Dan jangan lupa hajat utama antunna agar diringankan urusan jodoh (^__^)

©  Du’a dari ayah dan bonda tercinta
Kerana mustajabnya du’a dari kedua ibu bapa kepada anaknya maka du’a kanlah agar si anak yang dikasihi dipermudahkan jodoh dan bertemu jodoh yang soleh/solehah.. insha Allah.

©  Puasa pada hari lahir
Puasa hajat, kerana pada hari tersebut kita dilahirkan dalam keadaan bersih tanpa sebarang dosa. Mudah-mudahan asbab dari puasa yang dilakukan hajat itu akan dipermudah dan dikabulkan Allah SWT.. aamin.

©  Solat sunat taubat
Kita mahu Allah SWT menunaikan hajat kita, tetapi kita dengan Allah belum selesai dan bersih. Jadi, mintalah ampun terlebih dahulu sebelum berdu’a memohon sesuatu hajat.

©  Restu ayah bonda
Tanyalah ibu bapa terlebih dahulu apabila kita sudah berkenan pada seseorang. Jika ibu bapa tidak bersetuju dengan pilihan yang dibuat sedangkan si dia sudah baik untuk kita, pujuklah ibu bapa dengan baik. Dan jangan lupa du’a agar Allah SWT melembutkan hati mereka menerima pilihan kita seadanya ^_~

©  Amal du’a-du’a pilihan
Antaranya ialah surah Yusuf ayat keempat untuk memudahkan dan mendapat jodoh yang baik. Du’a Nabi Musa dalam surah Al-Qasas ayat ke 24 untuk sesuatu hajat yang dirasakan amat mendesak.

©  Solat hajat
Langkah terakhir ialah dengan melakukan solat sunat hajat memohon agar dipermudah dan dipertemukan dengan pasangan yang baik, dunia dan akhiratnya.


sumber: gugel


Sesudah berusaha, bertawakal lah kerana Allah lah jua yang menentukan segala-galanya. Yakinlah, sesungguhnya jodoh dan maut kita itu rahsia-Nya. Allah SWT tidak akan sekali-kali mengecewakan hamba-Nya yang meminta, lambat atau cepat itu bergantung pada tingkat usaha kita.

p/s :: tip diatas dikongsi oleh Ustazah Siti Nor Bahyah Mahmood (anis:172)


No comments:

Post a Comment