PENTINGNYA MENJAGA HATI

BismillahirRahmanirRahim

Payahnya menjaga sepotong hati agar ia tetap bersih... kerana hati cerminan hakikat diri sebenar tiap individu. hati ini adalah roh juga jiwa..hati juga mengawal jasad lahir kita.


Ibn Qayyim Al-Jauziyah pernah berkata:
" jika hati menjadi keras, maka mata pun menjadi liar."


Membawa rmaksud anggota lahir bertindak mengikut arahan hati. Sekiranya hati itu bersih, maka hati mengarah kepada kebaikan. Jika sebaliknya kejahatan dan perbuatan kejilah condongnya.


Hati perlu dibersih dan disucikan agar ia kembali kepada Allah dalam keadaan fitrahnya yang bersih dan tenang.


Sabda Rasulullah SAW:
" dalam hati anak adam ada seketul daging. apabila baik daging itu, maka baiklah ia. apabila rosak daging itu, maka rosak dan buruk lah ia. ketahuilah bahawa itulah hati."






Lantaran itu, Allah mengingatkan kita dalam surah Muhammad ayat ke 29.
"Apakah orang orang yang ada penyakit dalam hatinya menyangka bahawaAllah tidak akan menampakkan kedengkian mereka?"


Sesungguhnya tidak ada satu pun yang akan terlepas dari pandangan Allah walaupun ia tersembunyi di dalam hati.


Ketahui juga, hati yang kotor boleh diusahakan bersih semula dan dikembalikan kepada fitrahnya yang suci murni, dengan ...


Dengan mempunyai rasa bertuhan


Dengan menyakini, merasai adanya Tuhan yang Maha Agung dan empunya segala sifat yang Maha Sempurna, ada pada Nya. sifat semulajadi hati (kalb) menyakini adanya Tuhan. 
Firman Allah SWT dalam surah Al-A'raf ayat ke 172.


".... dan Allah mengambil kesaksian jiwa mereka: 'bukankah Aku ini Tuhan kamu? ' mereka menjawab: benar, bahkan kami menjadi saksi. ' ..."


Dengan mempunyai rasa kehambaan


Selalu merasa diri kerdil, hina, jahil dan miskin dihadapan Tuhan. jika rasa seperti ini ada dalam hati, insha'Allah akan hadir rasa berkasih sayang serta sifat sifat mahmudah yang lain dalam sekeping hati hasil pautan hati yang penuh rasa kehambaan kepada Tuhan. Matlamat ingin kembali kepada Tuhan dengan hati yang suci lagi bersih.


"beruntunglah siapa yang menyucikan jiwanya, yakni hati dan rugilah sesiapa yang mengotorinya."    Asy-Syam: 9 - 10


Bermujahadah dalam mengembalikan sifat hati yang suci murni selagi ada waktu. Jangan nanti pergi menghadap Ilahi dengan hati yang kotor dan penuh rasa penyesalan.


"wahai jiwa yang tenang (tenteram) kembalilah kepada Tuhan mu dalam keadaan redha lagi di redhai..."     Al-Fajr: 27 - 28






sekian dulu (^__^)



No comments:

Post a Comment