Salah Siapa...?

Assalamualaikum.

Setelah beberapa hari mengubat pilu kerana kehilangan pak kadut. alhamdulillah, kini diberi kekuatan dan kesempatan lagi untuk meluah rasa di sulap persinggahan ini. muga ada manfaat di kemudian hari untuk diri sendiri juga buat awda yang sudi singgah.. (^__^)p

Rasa ini tercetus dalam diri tika melihat di media media kes buang anak. aduhh!
kenapalah anak itu dibuang...? hati hanya mampu berkata, kesiannya. TV pun boleh kata macam ni, dalam diri haiwan tiada manusia tapi dalam diri manusia ada haiwan...sigh"

Puncanya?

Pastilah banyak. barangkali sudah diulas dalam post post blogger yang lain. tapi saya hanya highlightkan satu iaitu; terdapat sebilangan ibu bapa kurang mendidik anak remaja mereka dengan didikan agama. kenapa saya mengatakan begitu? kerana hasil pemerhatian saya kepada masyarakat disekitar tempat tinggal. rata rata kurang menitik beratkan pengisian jiwa anak anak mereka. sangat menyedihkan!

Faktornya?

Ya, tentulah kerana kesibukan kerja orang tuanya hingga anak yang meniti usia remaja kering jiwanya dengan pengisian rohani. jadi kepada ibu bapa yang seperti ini, sila ambil perhatian ya. anda bersetuju? ..hehe

Saranan

Ambil lah contoh Luqman Al Hakim dalam mendidik anak. Buka Al Quran dan kajilah surah Luqman kerana banyak sekali pesanan berguna untuk dititipkan kepada anak anak yang sedang membesar. bermula dari ayat 13 hingga ayat ke 19.

Antara pesanan Luqman kepada anaknya:

1. Ingat kepada Allah SWT
2. Apabila engkau sedang solat, maka jagalah baik baik fikiran mu.
3. Apabila engkau berada dirumah orang lain, maka peliharalah pandangan mu.
4. Apabila engkau berada ditengah tengah majlis maka jagalah lidah (lisan) mu.
5. Apabila engkau hadir dalam jamuan maka jagalah tingkah mu.
6. Lupakan budi baik mu pada orang lain.
7. Lupakan semua kesalahan orang lain terhadap mu.
8. Ingat kepada mati.



Membentuk akhlak remaja hari ini dan wujudkan keluarga sakinah.
Pembuangan bayi tiada lagi...dengan izin mu ya Allah.

Salam Mujahadah...(^__^)v

No comments:

Post a Comment